Dlaczego WordPress?
Przy tworzeniu niemalże wszelkiego rodzaju stron internetowych nasza agencja wykorzystuje system CMS WordPress. Dlaczego zdecydowaliśmy się na takie rozwiązanie? Dlaczego jesteśmy przekonani, że WordPress to najlepsze rozwiązanie dla naszych Klientów?
Na początek – WordPress to system CMS, co rozwijamy w Content Management System lub mówiąc w ojczystym języku System Zarządzania Treścią. Zadaniem takiego systemu, który funkcjonuje zazwyczaj jako aplikacja internetowa, jest umożliwienie prostego tworzenia, modyfikowania oraz utrzymania strony internetowej – są to duże zalety dla twórców stron internetowych. Jednak zyskują przede wszystkim użytkownicy – mogą oni szybko i w prosty sposób publikować i modyfikować treści na swojej stronie internetowej bez ubiegania się o pomoc ze strony innych osób. Najpopularniejszym systemem CMS jest oczywiście WordPress, poza nim występują Joomla, Drupal oraz wiele innych systemów zarządzania treścią pisanych niekiedy specjalnie na potrzeby danej witryny.
Prostota i funkcjonalność
WordPress jest bardzo prosty w użytkowaniu nawet dla niezbyt obeznanego użytkownika. Nie musisz być specjalistą technologii webowych, aby móc publikować treści, czy też wprowadzać drobne zmiany na swojej witrynie internetowej. Przykładowo, publikacja postu odbywa się za pomocą edytora przypominającego znanego wszystkim Worda.
System CMS WordPress sam w sobie oferuje jednak nie tylko prostotę – już po zainstalowaniu znajdziemy w nim wiele zaawansowanych opcji, które pozwolą nam dowolnie edytować naszą stronę internetową. Funkcjonalność tę można oczywiście rozszerzyć – i tu docieramy do kolejnej ogromnej zalety WordPressa.
Bezmiar wtyczek i motywów
Funkcjonalność WordPressa można właściwie dowolnie rozszerzyć. Nie tylko edytując kod strony, lecz także korzystając z często darmowych wtyczek. Wtyczki takie dają użytkownikowi ogromne możliwości – od automatycznej kompresji nadesłanych zdjęć, przez rozszerzenie funkcjonalności edytora tekstu i optymalizację pod kątem widoczności w wyszukiwarkach (SEO), aż po takie, które umożliwiają prowadzenie sklepu internetowego. Taką wtyczką jest m.in. WooCommerce, którą wykorzystujemy przy tworzeniu sklepów internetowych dla naszych Klientów. Umożliwia ona dodawanie nowych produktów, zarządzanie ich stanem, płatnościami, dostawami… A to wszystko w niezwykle prostej i przystępnej formie.
Popularność i społeczność WordPressa
WordPress jest najpopularniejszym systemem CMS na świecie, a jego udziały szacuje się na około 60%. Ponad 30% stron internetowych w internecie powstało przy jego wykorzystaniu. Wbrew słyszalnej niekiedy – a kompletnie nieprawdziwej – opinii, nie są to tylko małe strony typu bloga, czy start-upu. Na WordPressa postawiły także wielkie firmy i redakcje – strony Microsoft News Center, Walt Disney, Sony Music, Beyonce, czy The New Yorker, a także miliony innych, działają w oparciu o ten system CMS. Prostota, a jednocześnie nieskończone możliwości sprawiły, że tworzenie stron internetowych WordPress jest najlepszym możliwym wyborem dla wielkiej rzeszy Klientów.
Za popularnością idzie także społeczność, która w sporej mierze rozwija WordPressa. Codziennie tysiące osób pracują nad tym systemem kontroli treści, rozwijają go, poprawiają błędy. Nawet osoby, które niekoniecznie znają się na technologiach webowych mogą pomóc w rozwoju WordPressa – przykładowo, tłumacząc tekst na znane sobie języki. Właśnie dzięki takim osobom dziś możemy posługiwać się WordPressem także w wersji w pełni spolszczonej. Żaden inny system CMS nie jest tak sprawnie rozwijany i dopracowywany.
Otwartość i darmowość
CMS WordPress jest projektem z otwartym kodem źródłowym. Oznacza to, że każdy może pomagać w rozwoju systemu, a także modyfikować go na własne potrzeby. Otwarty kod oznacza także, że WordPress nie zostanie porzucony i będzie rozwijany przez wiele, wiele następnych lat – w przeciwieństwie do części prywatnych systemów CMS, których błędy będą łatane tak długo, jak Klient zgodzi się płacić. WordPress, a także wiele jego wtyczek i motywów są dostępne zupełnie za darmo. Część bardzo zaawansowanych wtyczek i motywów wymaga opłaty, ale nigdy nie są to kwoty wysokie, a kod dalej pozostanie otwarty – a przez to możliwy do modyfikacji. Dzięki temu koszt stworzenia i wdrożenia strony internetowej WordPress jest kilkukrotnie niższy, niż przy wykorzystaniu własnościowego systemu CMS.
Widoczność w sieci – SEO WordPress
Strona internetowa działająca w oparciu o WordPressa często może być lepiej i łatwiej (a przez to – niższym kosztem) pozycjonowana pod kątem widoczności w wyszukiwarkach. Dzieje się to zarówno poprzez optymalizację kodu systemu i strony, a także dzięki funkcjom i wtyczkom, które usprawniają publikowanie treści zoptymalizowanych pod SEO. Poza tym… najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie, Google, po prostu lubi strony WordPress.
Rozwiązanie idealne? Niestety, nie.
Prosty, a funkcjonalny, darmowy, a sprawnie rozwijany i rozbudowywany – WordPress mógłby wydawać się rozwiązaniem wręcz idealnym. Niestety, w naszym świecie nic nie jest idealne. WordPress ma oczywiście swoje wady – są to m.in. problemy wydajnościowe powodowane często nie tylko narzutem powodowanym przez samego WordPressa lecz także dużą ilością nieumiejętnie skonfigurowanych wtyczek i motywów, a także brakiem czynności optymalizacyjnych. Dodawanie WordPressa do najprostszych, statycznych stron internetowych często mija się z sensem – czasami lepiej w tym celu wykorzystać same technologie webowe, bez zbędnego przeciążania strony systemem CMS. WordPress nie będzie również przydatny przy bardzo zaawansowanych aplikacjach internetowych, które przynajmniej w założeniu powinny być tworzone przy wykorzystaniu w pełni dedykowanych rozwiązań.
Mimo to, WordPress staje się dziś właściwie domyślnym narzędziem do tworzenia stron internetowych.